دوره 3، شماره 10 - ( بهار 1394 )                   جلد 3 شماره 10 صفحات 1-19 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

rahimi K, Zangaaneh Ranjbar P, Alenoori Forushani H, SherafatiPur S. Offering an Annual Tax Calculation Model for Private Vehicles with the Approach of Increasing Incomes of Sustainable Urban Management. IUESA. 2015; 3 (10) :1-19
URL: http://iueam.ir/article-1-144-fa.html
رحیمی کامران، زنگانه رنجبر پوریا، آل نوری فروشانی هومن، شرافتی پور سعید. ارائه مدل محاسبه مالیات سالیانه وسایل نقلیه شخصی با رویکرد افزایش درآمدهای پایدار مدیریت شهری. فصلنامه علمی-پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری. 1394; 3 (10) :1-19

URL: http://iueam.ir/article-1-144-fa.html


1- کارشناسی‌ارشد مهندسی عمران دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
2- کارشناسی‌ارشد مهندسی عمران- راه و ترابری دانشگاه بین‌المللی امام خمینی‌(ره) قزوین
3- دانشجوی دکتری مهندسی عمران- برنامه‌ریزی حمل‌ونقل دانشگاه تربیت مدرس
چکیده:   (6281 مشاهده)
خودروهای شخصی به عنوان یکی از اجزای سامانه حمل‌ونقل شهری، علاوه‌بر دارا بودن منافع برای کاربران، باعث تحمیل هزینه‌ها و عوارض گوناگونی بر محیط‌زیست و شهروندانی می‌‌شوند که در زمره استفاده‌کنندگان خودروهای شخصی نیستند. در حال حاضر، تنها، سهم ناچیزی از ارزش خودرو، به عنوان عوارض سالیانه مالکیت خودرو توسط شهرداری دریافت می‌شود؛ از این‌رو، لازم است تا با بازنگری این روند، هزینه بیرونی تولیدشده خودروها، درونی گردد. در این تحقیق، پس از مطالعه روند تعیین عوارض در سایر کشورها و شناسایی عوامل مؤثر در تعیین عوارض استفاده از خودرو با روش تحلیل عاملی، مدلی به منظور درونی‌سازی هزینه‌های بیرونی خودروها برای افزایش درآمدهای پایدار مدیریت شهری و بهبود روند اقتصاد شهری ارائه شده است. همچنین تلاش شد با استفاده از عوامل شناخته‌شده توسط رابطه‌ای ریاضی، مبلغی متناسب با هزینه‌های بیرونی تولید‌شده وسایل ‌نقلیه، محاسبه گردد؛ به گونه‌ای که مبلغ پیشنهادی، موجب افزایش درآمدهای پایدار مدیریت شهری و ترغیب شهروندان به استفاده از خودروهای کم‌آلاینده شود. مهم‌ترین پیشنهاد این طرح، آغاز روند کاهش وابستگی اقتصاد شهری و مدیریت شهرداری کلان‌شهرها به منابع درآمدی ناپایدار؛ از قبیل تراکم ساختمانی و جایگزینی آنها با درآمدهای علمی و پایدار است
متن کامل [PDF 486 kb]   (1011 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۴/۳/۲۷ | پذیرش: ۱۳۹۴/۳/۲۷ | انتشار: ۱۳۹۴/۳/۲۷

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی-پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری می باشد.

استفاده از مطالب ارایه شده در این پایگاه با ذکر منبع آزاد می باشد.

© 2018 All Rights Reserved | Journal of Urban Economics and Management

Designed & Developed by : Yektaweb