دوره 8، شماره 30 - ( بهار 1399 )                   جلد 8 شماره 30 صفحات 50-39 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
2- دانشگاه آزاد اسلامی، واحد فلاورجان، اصفهان، ایران ، Zarealireza.cpa@gmail.com
3- دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان‌، ایران
چکیده:   (2433 مشاهده)
بازار سرمایه، نقش بسزایی در شکوفایی اقتصادی هر کشور دارد؛ از این رو شناخت عوامل مؤثر بر بازار سرمایه، اهمیت بسیار زیادی دارد. برنامه شرکتها برای حداکثر کردن واکنش مثبت بازار اوراق بهادار به عملکرد خوب شرکتها و حداقل کردن واکنش نامناسب به عملکرد منفی، در سالهای اخیر مورد توجه قرار گرفته است. یکی از استراتژیها برای منحرف کردن توجه بازار از عملکرد ضعیف شرکتها، ارائه گزارشهای عملکرد، پس از ساعات کار بازار یا در روزهای تعطیلی بازار میباشد. فرضیه این است که مدیران فرصتطلب به این دلیل، اخبار منفی را در ایام تعطیل منتشر میکنند تا در این زمانها، کمتر مورد توجه رسانهها قرار گیرند و تأثیر اخبار بد را از بازار پنهان کنند. در این مقاله، به آزمون مشاهداتی میپردازیم که زمان اعلان سودهایشان را از بین روزهای کاری هفته به ایام تعطیل، تغییر دادهاند. نتایج آزمون فرضیهها، نشان میدهد که مدیران شرکتهای پذیرفته در بورس اوراق بهادار تهران به طور راهبردی اقدام به زمانبندی اعلان سودهایشان نمیکنند ولی یافتههای پژوهش، حاکی از وجود رابطهای مثبت و معنادار بین اخبار منفی از پیشبینی سود و زمان اعلام آن در ایام تعطیل، همچنین یک رابطه مثبت و معنادار بین اخبار مثبت از پیشبینی سود و زمان اعلام آن در ایام کاری بورس بوده است. از این رو، سود انباشته غیرعادی، پیامد اقتصادی دارد؛ بنابراین میتواند به عنوان یک معیار، بر تصمیمگیری سرمایهگذاران تأثیر بگذارد.
متن کامل [PDF 436 kb]   (854 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/10/3 | پذیرش: 1399/2/17 | انتشار: 1399/3/31 | انتشار الکترونیک: 1399/3/31

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.