دوره 7، شماره 28 - ( پاییز 1398 )                   جلد 7 شماره 28 صفحات 160-141 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

اردستانی زهرا السادات، حسینی لواسانی حسین، پورنصیر محراب. مدیریت ارزش پروژه‌های طراحی و توسعه زیرساخت‎های شهری با رویکرد اقتصاد پایدار (مورد مطالعه: تقاطع‌های غیرهم‌سطح شهر کرج). فصلنامه علمی-پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری. 1398; 7 (28) :141-160

URL: http://iueam.ir/article-1-1308-fa.html


1- دانشکده هنر و معمار، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران ، ardestani khu.ac.ir
2- دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
3- دانشگاه پلی تکنیک تورین، تورین، ایتالیا
چکیده:   (3234 مشاهده)
امروزه، زندگی شهری بدون زیرساخت‏های شهری، امکان‏پذیر نیست و بدون شک، شهرهای مطلوب باید زیرساخت‏های شهری مناسب و کافی داشته باشند؛ لذا طراحی و گسترش این زیرساختها باید براساس سازوکاری علمی و با برنامه‏ریزی دقیق و آگاهانه صورت پذیرد تا از تأثیر نامطلوب آن بر شکل شهر، زندگی شهری و شهروندان، پیشگیری شود. روش مدیریت ارزش می‌تواند به یافتن راه‌هایی برای توجه به عوامل مؤثر در اقتصاد پایدار، کمک کند و راه‌حل‌های مناسبی در زمینه نحوه ایجاد توازن بین هزینه، برنامه و زمان و عناصر توسعه پایدار؛ از قبیل عوامل زیستمحیطی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و کالبدی از طریق ایجاد جایگزین‌های نوآورانه را ارائه کند. در فاز نخست این پژوهش، براساس مطالعات کتابخانهای مبانی نظری و ادبیات موضوع، مدیریت ارزش در پروژه‌های بزرگراهی و طراحی و ساخت تقاطعهای غیرهم‌سطح با رویکرد اقتصاد پایدار بررسی شد. سپس در فاز دوم، با برگزاری یک جلسه آموزشی مبانی مدیریت ارزش به خبرگان حوزه مدیریت شهری توضیح داده شد و بازخوردهای آنها براساس مدل دلفی، تحلیل گردید. در فاز سوم، از طریق مطالعات میدانی در یک تقاطع غیرهم‌سطح شهری در شهر کرج به عنوان نمونه موردی و تهیه پرسش‏نامه از شهروندان،‌ مزایا و اثربخشی روش مدیریت ارزش را همراه با توصیه‌هایی برای ساخت و بهرهبرداری این تقاطع، ارزیابی شدند. نتایج، حاکی از این هستند که استفاده از مدیریت ارزش، نقش بسزایی در کاهش هزینههای پروژههای شهری،‌ رضایت بیشتر استفاده‌کنندگان، صرفه‌جویی در وقت و هزینه و جلوگیری از اتلاف انرژی، ایفا میکند. همچنین استفاده از رویکرد اقتصاد پایدار در مدیریت ارزش، باعث کارایی بیشتر این مدل خواهد شد. در این مقاله،‌ میزان هزینه و صرفه‌جویی در محاسبات مرتبط با عوامل اقتصادی و زیستمحیطی میزان هزینه‌ها در گزینه‌های مختلف حمل‌ونقل و ترافیک تقاطع در خصوص تملک، احداث، تعریض و تقاطع‌ها در سناریوهای طرح تفصیلی، مشترک، مستقل و ترکیبی به ترتیب در حدود ۲۱، ۱۶، ۲۴ و ۲۰ میلیارد ریال برآورد شد. همچنین میزان سوخت مصرفی در اختلاف دو طرح غیرهم‌سطح و هم‌سطح در حدود ۷۰۰ لیتر بر ساعت در افق ۱۴۱۵ پیش‌بینی شد.
متن کامل [PDF 784 kb]   (951 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/9/30 | پذیرش: 1398/2/17 | انتشار: 1398/9/25 | انتشار الکترونیک: 1398/9/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

این فصل نامه دارای درجه علمی - پژوهشی مصوب به شماره مجوز ۳/۵۷۸۸۱۰  از وزارت علوم ،تحقیقات فناوری است .
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی اقتصاد و مدیریت شهری می باشد.

استفاده از مطالب ارایه شده در این پایگاه با ذکر منبع آزاد می باشد.