[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي درباره نشريه آخرين شماره تمام شماره‌ها جستجو ثبت نام ارسال مقاله تماس با ما نسخه موبایل ::
:: دوره 3، شماره 10 - ( بهار 1394 ) ::
جلد 3 شماره 10 صفحات 59-76 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر خصوصی‌سازی بر کارایی خطوط اتوبوس‌رانی شهر تهران (با تأکید بر سامانه اتوبوس‌رانی تندرو)
صدیقه عطرکار روشن 1، شمس اله شیرین بخش2، مریم اسفندیار3، حسین درودیان4
1- استادیار گروه اقتصاد دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا، تهران
2- دانشیار گروه اقتصاد دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا، تهران
3- کارشناسی‌ارشد توسعه اقتصادی و برنامهریزی دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا، تهران
4- دانشجوی دکتری علوم اقتصادی دانشکده اقتصاد، دانشگاه تهران
چکیده:   (4332 مشاهده)
حمل‌ونقل اتوبوسی، جایگاه قابل توجهی در جابه‌جایی‌های درون‌شهری، به ویژه در کلان‌شهرها دارد. یکی از اقدامات انجام شده در حوزه اتوبوس‌رانی شهر تهران طی سال‌های اخیر، واگذاری عرضه خدمات بسیاری از خطوط به بخش خصوصی است. این مطالعه، درصدد بررسی آثار خصوصی‌سازی بر ارائه خدمات اتوبوس‌رانی در کلان‌شهر تهران است. اهمیت خطوط اتوبوس تندرو در میزان جابه‌جایی و همچنین دسترسی بهتر به اطلاعات این سامانه، موجب شد بررسی تجربی موضوع، در محدوده این خطوط انجام شود. برای بررسی تجربی موضوع، به مقایسه کارایی خطوط 1 و 2 (خطوط دولتی) با خط 7 (خط خصوصی)، طی سال‌های 1389 تا 1391 با استفاده از داده‌های فصلی پرداختیم. روش پرکاربرد در این نوع مطالعات، روش تحلیل پوششی داده‌هاست. نتایج تحقیق، حاکی از ناکارایی نسبی خط 7 در مقایسه با خطوط دولتی هستند که هم از نوع ناکارایی مدیریتی و هم ناکارایی مقیاس بوده که البته ناکارایی مقیاس، شدیدتر است. همچنین ناکارایی خط خصوصی در ستانده جابه‌جایی مسافر، بیشتر از ستانده کیلومترهای طی شده، شناسایی شد. از این‌رو، براساس یافته‌های تحقیق، به نظر می‌رسد وارد کردن انگیزه‌های خصوصی در ارائه خدمات حمل‌ونقل اتوبوسی به شیوه دنبال شده، تاکنون، نتیجه منفی داشته است.
واژه‌های کلیدی: خصوصی‌سازی، BRT، روش تحلیل پوششی داده‌ها، کارایی فنی، شهر تهران
متن کامل [PDF 426 kb]   (558 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۴/۳/۲۷ | پذیرش: ۱۳۹۴/۳/۲۷ | انتشار: ۱۳۹۴/۳/۲۷
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Atrkar Roshan S, Shirinbakhsh S, esfandyar M, Doroudian H. The Effect of Privatization on the Performance of the Tehran Bus Lines (With Emphasis on the BRT System). IUEAM. 2015; 3 (10) :59-76
URL: http://iueam.ir/article-1-147-fa.html
عطرکار روشن صدیقه، شیرین بخش شمس اله، اسفندیار مریم، درودیان حسین. تأثیر خصوصی‌سازی بر کارایی خطوط اتوبوس‌رانی شهر تهران (با تأکید بر سامانه اتوبوس‌رانی تندرو). فصلنامه علمی-پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری. 1394; 3 (10) :59-76

URL: http://iueam.ir/article-1-147-fa.html

دوره 3، شماره 10 - ( بهار 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی-پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری Journal of Urban Economics and Management
Persian site map - English site map - Created in 0.048 seconds with 794 queries by yektaweb 3461