[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي درباره نشريه آخرين شماره تمام شماره‌ها جستجو ثبت نام ارسال مقاله تماس با ما نسخه موبایل ::
:: دوره 1، شماره 1 - ( زمستان 1391 ) ::
جلد 1 شماره 1 صفحات 1-13 برگشت به فهرست نسخه ها
اقتصاد تجربه؛ رویکردی نو در نظام عرضه و تقاضای گردشگری (مورد مطالعه: دانش‌آموزان مقطع دبیرستان شهر تهران)
اسماعیل قادری 1، شوکت مقیمی2، بهاره حاجیها3
1- استادیار گروه جغرافیا و برنامه‌ریزی توریسم دانشگاه علامه طباطبایی
2- استادیار گروه جغرافیا و برنامه‌ریزی توریسم دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز
3- کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز
چکیده:   (4128 مشاهده)

در سال‌های اخیر، نظام عرضه و تقاضا در حوزه گردشگری، تغییر شگرفی داشته است. این تغییر، در سطح جدیدی از اقتصاد خود را نشان می‌دهد که توسط پین و گیلمور (1999) تحت عنوان «اقتصاد تجربه» مطرح شده است. بر اساس نظر پین و گیلمور، اقتصاد تجربه آخرین سطح از توالی و پیشرفت اقتصاد تجربه بوده که سطح تکامل‌یافته‌تر از مواد خام (در اقتصاد کشاورزی)، کالاها (در اقتصاد صنعتی) و خدمات (در اقتصاد خدمات) است.

مصرف‌کننده در اقتصاد تجربه، کاربر یا مشتری می‌باشد و به عنوان میهمان شناخته می‌شود. محصول قابل عرضه نیز ترکیبی از کالاها و خدمات و تجربیات است که بر مبنای ایجاد ارزش برای میهمان می‌باشد.

پین و گیلمور در مدل 4E بر اساس دو جنبه میزان مشارکت‌پذیری (فعال/ غیرفعال) و میزان برقراری ارتباط میهمان با محیط (جذب/ غرق شدن)، چهار بُعد سرگرمی، آموزشی، زیبایی‌شناختی و رهایی را تعریف کردند.

با توجه به اهمیت گردشگری کودکان و نوجوانان و ناشناخته بودن این مقوله در منابع و مطالعات دانشگاهی گردشگری ایران، پژوهشگر بر آن شد تا نمونه موردی این تحقیق را براساس مدل 4E در فضای ادراک ذهنی نوجوانان بررسی کند.

داده‌های این تحقیق، با استفاده از روش‌های کتابخانه‌ای جهت ایجاد چارچوب نظری و میدانی و با استفاده از ابزارهای مشاهده، مصاحبه (با 25 تن از صاحب‌نظران و فعالان عرصه سفر کودکان) و تنظیم پرسشنامه بر اساس طیف بوگاردوس، گردآوری شدند. جامعه آماری این پژوهش 560 تن از دانش‌آموزان دختر و پسر مقطع دبیرستان شهر تهران بودند. دسته‌بندی و تجزیه و تحلیل داده‌ها با بهره‌گیری از نرم‌افزار‌های SPSS  و Excel صورت پذیرفت.

یافته‌ها حاکی از آن است که دانش‌آموزان، گرایش زیادی به غرق کامل در طبیعت دارند و در بافت‌های تاریخی، گرایش به بُعد زیبایی‌شناختی حاکم است.

واژه‌های کلیدی: اقتصاد تجربه، مدل 4E، دانش‌آموز، تجربه، گردشگری، سفر کودکان و نوجوانان
متن کامل [PDF 1083 kb]   (662 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۱/۱۰/۲۱ | پذیرش: ۱۳۹۱/۱۱/۲۸ | انتشار: ۱۳۹۱/۱۲/۲۵
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghaderi E, Moghimi S, Hajiha B. Experience Economy: A New Approach to Supply and Demand System in Tourism (The Case of High School Students in the City of Tehran). IUEAM. 2013; 1 (1) :1-13
URL: http://iueam.ir/article-1-22-fa.html
قادری اسماعیل، مقیمی شوکت، حاجیها بهاره. اقتصاد تجربه؛ رویکردی نو در نظام عرضه و تقاضای گردشگری (مورد مطالعه: دانش‌آموزان مقطع دبیرستان شهر تهران). فصلنامه علمی-پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری. 1391; 1 (1) :1-13

URL: http://iueam.ir/article-1-22-fa.html

دوره 1، شماره 1 - ( زمستان 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی-پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری Journal of Urban Economics and Management
Persian site map - English site map - Created in 0.051 seconds with 791 queries by yektaweb 3461